Friday, November 17, 2017

Jean Piaget och Janusz Korczak



I Korczaka barnhem behandlade barnparlamentet och barndomstolen både vuxna (de anställda) och barn lika. Barndomstolen i första hand dömde utifrån de första 100 §§, sk förlåtelseparagrafer.


När den schweiziske barnpsykologen Jean Piaget i början av 1930-talet besökte Korczak fäste han sig framför allt vid två förhållanden i barnhemsverksamheten - faddersystemet och barndomstolverksamheten och de lagar, paragrafer samlade på några pappersark trots att de var numrerade från §1 till § 1000. 


Jean Piaget var då och fortsättningsvis är en av de mest inflytelserika teoretikerna inom ämnet pedagogik och kunskapsteori. Under flera decennier låg hans teori om barns utvecklingsfaser till grund för skolsystem runt om i världen


Piaget skrev: Denna fantastiska människa hade modet att lita på de barn och ungdomar han arbetade med, han till och med anförtrodde dem disciplinfrågor och mycket svåra frågor som krävde mycket stort ansvar...

 The Director of this Institute was a great man who had the courage to trust the children and adolescents in his care. Handing over matters of their own discipline and entrusting individuals with most difficult tasks of great responsibility...(what struck us most about the re-education was) the humanism, understanding and sensitivity of judgement that this court of youngsters demonstrated something within itself that was very touching and comforting.

Faddersystemet omfattade faktiskt även nyblivna bursastudenter. Oftast fick de ett äldre barn som en fadder. Bursastudenter lärde sig på det här sättet hur barnhemmet fungerade inifrån och fick genom de äldre barnen, sina faddrar en brygga till resterande delen av barnkollektivet.

I Korczaka barnhem behandlade barnparlamentet och barndomstolen både vuxna (de anställda) och barn lika. Barndomstolen i första hand dömde utifrån de första 100 sk förlåtelseparagrafer. Lika mycket uppskattades av 
Piaget kommunikationsvägar inom barnhemmet: tidningen som gavs ut och lästes varje vecka, anslagstavlan och brevlådan. Förutom att de var betydelsefulla kommunikationskanaler så inspirerades barnen genom att skriva till tidningen eller berätta för lärarna som skrev ned det.  Faddersystemet bland barnen byggde broar mellan olika åldersgrupper och lärde barnen att ta hand om varandra.