Wednesday, September 20, 2017

75 lat po Wielkiej Akcji w Warszawskim Getcie - Do dzisiaj sprawdzam z Haliną Birenbaum czy zrozumiałem, odczułem pewne zdarzenia odpowiednio.


Z Haliną Birenbaum do dzisiaj sprawdzam czy zrozumiałem, odczułem pewne zdarzenia  odpowiednio.


Nie chcę o tym pisać jutro. Dlatego dzisiaj! Przed Nowym Rokiem!
.
22 lipca 1942 hitlerowcy zaczęli Wielką akcję wysiedlania getta w Warszawie. Do 21 września 1942 do obozu zagłady w Treblince wywieziono ok. 300 tys. mieszkańców getta i uduszono gazem w komorach gazowych.
5 sierpnia odszedł transport z Korczakiem, Stefą, wychowawcami i dziećmi.
.
21 września 1942 r. z Umszlagu odszedł ostatni transport do obozu zagłady w Treblince.
.
Po Wielkiej Akcji getcie legalnie pozostało 35 tys. osób, a ok. 25 tys. żyło w ukryciu, m.in. wtedy nastolatka Halinka Birenbaum z rodziną.

Z Halin
ą Birenbaum do dzisiaj sprawdzam czy zrozumiałem, odczułem pewne zdarzenia w odpowiednio.