Monday, September 19, 2016

Vad har Antonio Vivaldi, (1678–1741), Janusz Korczak (1878-1942) och Museum Polin med varandra att göra?


Vad har Antonio Vivaldi, (1678–1741), Janusz Korczak (1878-1942) och Museum Polin med varandra att göra?

Inte handlar det om att Korczak var född exakt 200 år efter Vivaldi. Nej, det handlar om "De fyra årstiderna" (italienska: Le quattro stagioni) är ett verk av Antonio Vivaldi. Verket består av fyra violinkonserter, en för varje årstid. "Våren" hör till världens mest kända klassiska stycken.
.
Det var just under den svenska våren som jag upptäckte att Museum Polins internetsidor är under all kritik. Varje sida i Korczaks liv jag besökte på Museum Polin var besudlad felaktigheter! Grova!

Jag skrev till Polin (mars 2016) och även herr Stola har besvarat mitt mail men nästan ingenting hände. De flesta fel är kvar. Även adresser till minnesplattor som ligger på 5 minuters gångavstånd från Museum Polin är fel.

Nu har vi i Sverige passerat Våren, Sommaren och är mitt i årstiden Höst.
De årstider som styckena i Vivaldis "De fyra årstiderna" de relaterar till är de italienska årstider. Således "Våren" där är snarast lik den svenska sommaren. Jag vet inte vilka årstider råder i Polen och om det finns förskjutning jämfört med Sverige eller Italien.

Museum Polin och herr Stola har nog fastnat i mars 2016 - oavsett om det var Vinter eller Vår.