Thursday, February 25, 2016

"Jag har inte glömt Er" - Simon Wiesenthal - Wojciech Lemański

Lemański åker till Treblinka sista lördagen varje månad, oavsett väder! Många följer i hans spår! En dag kommer jag att åka till Treblinka. Det blir den sista lördagen i en månad, att träffa honom, tänka på min släkt, på Korczak och barnen!

Tidigare så har jag varit arg på Wojciech Lemański. Det var dock för länge sedan.

Jag var arg då jag tyckte att Treblinka är en stor judisk begravningsplats för 950 000 och närvaro av en präst där var för mig obekväm.
.
Mitt fel var att då såg jag Wojciech Lemański som en präst, det är han också. Nu vet jag att han är människa.

Fel igen, Wojciech Lemański är MÄNNISKA.
Tack att Du finns!!!
.
Lemański åker till Treblinka sista lördagen varje månad, oavsett väder! Många följer i hans spår! En dag kommer jag att åka till Treblinka. Det blir den sista lördagen i en månad, att träffa honom, tänka på min släkt, på Korczak och barnen!

När jag tänker på Wojciech Lemański så tänker jag samtidigt på ord av Simon Wiesenthal som jag tidigare citerade i boken "6 tusen av 6 miljoner: Ett requiem". Wiesenthal diskuterar livet med en fd koncentrationsläger fånge. De diskuterar om de kommer till himmelen och får en fråga vad de har åstadkommit på jorden. En blev rika, en annan blev framgångsrik företagare. När frågan kommer till mig sa Wiesenthal skall jag svara: "Jag har inte glömt er.". En direkt koppling till Wojciech Lemański.


6 tusen av 6 miljoner: Ett requiem / [ed] Romuald Wroblewski, Stockholm: 1995, 2 uppl.