Tuesday, January 12, 2016

Snö, kyla och hägrar

Hägern behöver fritt vatten för att kunna fiska

Jag blev faktiskt jätte lycklig när jag såg igår att den ensamme hägern på Kungsholmen fick en make. De två stod bara och huttrade i kylan. Inget fritt vatten att vada och ingen mat!


Jag skrev följande till ICA MAXI LINDHAGEN

Hägrar har snabb förbränning och de måste ha mat varje dag.
Det kan inte vara meningen att hägrarna på Kungsholmen ska svälta ihjäl.


Jag blev faktiskt jätte lycklig när jag såg igår att den ensamme hägern på Kungsholmen fick en make. 
De två stod bara och huttrade i kylan.


Tyvärr, är tiden tuff för de fåglar som helst fångar fisk i grunda vatten. Men nu lägger sig isen där.
Häger äter helst fisk, men även kräldjur, grodor, maskar, blötdjur, insekter och liknande. Jag skall kolla hur det fungerar med kokt potatis.
Tror Du att ICA MAXI LINDHAGEN skulle kunna stödja hägrarna med sill eller dylikt så kan jag försöka lägga ut det?  skrev jag på slutet till Ica-handlaren Mats.

Snart ringde min telefon. Allt var ordnat med färsk sill och strömming!

Sommar, fritt vatten, stora fångster