Sunday, February 15, 2015

Konsten att välja bilder vars fotograf är känd men skall förbli okänd

En relativ lätt uppgift där en figur av nio saknas och där förskolebarnen skulle komplettera mönstret. Precis, det är O som saknas i mitten av nedersta raden!


Klassificering och En ska bort. Ett viktigt begrepp att lära sig i 5-6 års åldern är klassificering. Sen skadar det inte om barnen börjar resonera. Dessutom är det viktigt i matten att lära sig att det kan finnas fler än ett rätt svar. En perfekt kombination av alla dessa saker är leken ”en ska bort” (eller ”den fjärde är annorlunda”). En bild med fyra föremål, här baksidor av fotografier visas enligt ovan. Barnet skall säga vilken bild är den som skiljer sig från de andra. Och sedan förklara varför. Ledtråd - bilden finns i övre raden. 

En verklig situation. En erfaren bildredaktör tillika ägare av ett förlag har fyra likvärdiga bilder där han vet att tre av de har en stämpel och är tagna av en för redaktören känd fotograf medan man vet inte vem har upphovsrätten till den fjärde bilden. Vad gör bildredaktören. Vilken bild skall bort och inte får publiceras i hans tidning?


Andra sidan av fjärde bilden, "bilden utan stämpel" skulle egentligen, ur upphovsrättssynpunkt borde bortsorteras och inte publiceras
Tyvärr, det sker en omvänd reaktion hos redaktören, en så kallad invers för den rätta reaktionen. Det är tre bilder som bör vara kvar, de tas bort och den bilden som är avvikande, används.

Varför tänker jag på programmet Smartare än en femteklassare, ett svenskt frågesport- och familjeunderhållningsprogram baserat på den amerikanska förlagan Are You Smarter Than a 5th Grader?